Katja Gabriëls

Berlare

Advocate/juriste & fiscalist

Justitie en Binnenlandse Zaken

Katja is geboren en getogen in de Oost-Vlaamse gemeente Berlare. Na het succesvol behalen van een diploma rechten aan de KU Leuven vervolledigde ze haar baliestage bij strafpleiter Jef Vermassen. Deze keuze was niet toevallig, gezien haar passie voor justitie en strafrecht. Intussen behaalde Katja ook een diploma fiscaliteit in Brussel. Hierdoor kwam ze even terecht bij KPMG, het internationale consultancybureau. Kort daarna volgde een aanbod om aan de slag te gaan bij het liberale kabinet van minister Dirk Van Mechelen. Het was meteen haar eerste stap in de politiek.

In dezelfde periode wordt Katja ook lokaal actief. Na deelname aan de lokale verkiezingen in 2000 verovert ze onmiddellijk een plekje in de gemeenteraad. Daar blijft ze niet onopgemerkt. Wanneer in 2007 Open Vld voor het eerst de absolute meerderheid haalt in Berlare, en Karel De Gucht nog minister is, wordt Katja waarnemend burgemeester. In het bestuur van Berlare profileert ze zich als een teamspeler, die samen met college én gemeenteraad bestuurt. In 2012 en 2018 behaalt ze met de ploeg als lijsttrekker een absolute meerderheid en wordt zo opnieuw burgemeester. Tot op de dag van vandaag zet Katja zich vanuit het bestuur vol overgave in voor Berlare.

Toen Alexander De Croo in 2014 minister werd, volgde Katja hem op in de Kamer. Bij de verkiezingen van mei 2019 wordt ze vanop de tweede plaats van de Oost-Vlaamse liberale lijst herkozen als Kamerlid. Binnen het parlement is Katja vooral actief in de commissies justitie en binnenlandse zaken. Hier sleutelt ze mee aan veiligere, vrijere samenleving.

Katja Gabriëls is ook de fiere mama van Matthis, Samuel en Arthur.