Sla navigatie over

Helmut Lotti maakt lied voor BOB-campagne

Vandaag start de winterbobcampagne ‘Wie drinkt, rijdt niet’

‘Er hoeft maar 1 BOB te zijn’, met dit speciaal voor de gelegenheid geschreven lied draagt Helmut Lotti via radiospots en via sociale media deze winter de boodschap van de BOB-campagne uit. De Belgische bestuurders blijven immers nog te vaak tellen hoeveel ze mogen drinken. Ondanks de dalende trend in het aantal positieve tests de voorbije campagnes, geeft een kwart van de bestuurders namelijk aan in de laatste maand gereden te hebben wanneer ze mogelijk te veel gedronken hadden. Zoals steeds zal de politie tot eind januari in het hele hand controleren op alcohol achter het stuur. De boodschap van de affiches zal ook te zien langs de Vlaamse snelwegen met als slogan: ‘Wie drinkt, rijdt niet’.

Helmut Lotti zijn internationale carrière schoot als een komeet naar omhoog met ‘Helmut Goes Classic’. Dat album werd uitgebracht eind 1995. Enkele weken later startte de allereerste BOB-campagne.28 jaar later neemt Helmut vol enthousiasme en overtuiging zijn rol als BOB-ambassadeur op. Met de speciaal voor de gelegenheid geschreven rocksong ‘Er hoeft maar één BOB te zijn’, spoort hij bestuurders aan om niet te drinken als ze nog gaan rijden. Bij de song hoort een videoclip die via sociale media verspreid gaat worden en van het refrein wordt een radiospot gemaakt die op Radio2 te horen zal zijn.

Helmut Lotti: “Als ik uitga en absoluut wil drinken, zal ik ervoor zorgen dat iemand me naar huis brengt. Ik vind drinken en rijden zelf een nefaste combinatie, daarom wil ik graag de BOB-campagne ondersteunen. Meer nog: ik wil gerust zelf Bob zijn als het nodig is. Daar doe ik anderen ongetwijfeld een plezier mee!’”

12 ongevallen per dag onder invloed van alcohol

Ondanks de daling van het aantal bestuurders onder invloed tijdens de BOB-controles waren er in de eerste 9 maanden van dit jaar toch nog 3027 ongevallen met een bestuurder onder invloed. Dat zijn er 12 per dag of 1 ongeval elke twee uur met een bestuurder onder invloed. Dat aantal ligt wel iets lager dan vorig jaar over dezelfde periode. Voor het hele jaar 2022 werden er in totaal 4091 ongevallen met een bestuurder onder invloed vastgesteld. In totaal was bij 7% van de letselongevallen nog een bestuurder onder invloed betrokken. 10 jaar geleden was dat nog 10%. Het percentage bestuurders dat na een ongeval getest wordt op alcohol is in die periode ook gestegen van 59 naar 82%. Botsen is blazen wordt dus steeds meer een realiteit op het terrein.

Belgische bestuurder blijft te vaak tellen

De wettelijke alcohollimiet is ons land 0,5 promille. Het blijft voor veel mensen moeilijk om in te schatten hoeveel alcoholische dranken je kan drinken vooraleer je die limiet bereikt. Bovendien verschilt de opname van alcohol immers van persoon tot persoon en is die ook afhankelijk van factoren zoals vermoeidheid, stress, etc.

Te veel Belgische bestuurders blijven speculeren en tellen of ze al dan niet onder de limiet zitten. Uit de grootschalige ESRA-enquête die in 22 Europese landen gehouden werd, gaf 23% van de Belgische bestuurders toe in de afgelopen maand gereden te hebben met de wagen, nadat ze mogelijk boven de limiet zaten. Daarmee doen we het na Luxemburg het slechtste van alle Europese landen.

Campagne: ‘Wie drinkt, rijdt niet’ overal aanwezig

Het is altijd beter is om gewoon niet te drinken als je de baan nog op moet. Zo bescherm je niet alleen jezelf, maar ook anderen in het verkeer. De boodschap ‘Wie drinkt, rijdt niet’ staat centraal op de vernieuwde baanaffiche voor deze eindejaarscampagne die met de steun van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken in Vlaanderen te zien zal zijn.

Voor het eerst zal die boodschap in Vlaanderen en Wallonië ook nog versterkt worden op de dynamische tekstborden boven de snelwegen.

Nieuwe samenwerkingen met examencentra en sportclubs

BOB-partners Vias institute, VZW Belgische Brouwers en Assuralia zijn zeer tevreden met enkele nieuwe samenwerkingen. Hiermee zal de BOB-boodschap niet alleen tijdens de campagne periode, maar het hele jaar door uitgedragen worden.

Zo zal door een samenwerking met Goca Vlaanderen, in Brussel via AIBV en langs Waalse kant met ACT, Autosecurité ook in de examencentra BOB een prominente plaats krijgen. Nieuwe bestuurders die hun rijexamen komen afleggen zullen geconfronteerd worden met de BOB-boodschap. Via een partnership met Sport Vlaanderen zal ook in talloze sportclubs de campagne te zien zijn. In de Carrefoursupermarkt zal de rayon van niet-alcoholische dranken aangekleed kunnen worden met het BOB-logo. In Brussel zal de BOB-photobooth ook aanwezig zijn op de kerstmarkt van Brussel tussen 18 en 22 december.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “Drinken en rijden blijft een ernstig verkeersveiligheidsprobleem in Vlaanderen. Wie gedronken heeft en achter het stuur kruipt, is niet alleen een gevaar voor zichzelf maar ook voor anderen in het verkeer. Vanuit Vlaanderen zetten we ook dit jaar opnieuw onze schouders onder de BOB-campagne. Het is onze plicht om te blijven hameren op deze problematiek. We moeten in Vlaanderen evolueren naar een cultuur waarin het vanzelfsprekend is dat we de autosleutels laten liggen als men gedronken heeft en waarin het als onverantwoordelijk wordt beschouwd als we toch achter het stuur kruipen. Vanuit het Vlaams Verkeersveiligheidsplan willen we zorgen voor een mentaliteitswijziging via sensibilisering en educatie, want menselijk gedrag blijft nog steeds een zeer belangrijke factor bij verkeersongevallen.”
Hein Lannoy, CEO Assuralia: “Deze winter viert Assuralia zijn 20ste verjaardag als partner van de BOB-campagnes. Gezien de ongevallenstatistieken blijft het absoluut nodig alle bestuurders regelmatig via communicatie en controles te sensibiliseren. Dat de verzekeraars een mooie campagne zoals BOB mee uitdragen hoeft niemand te verbazen, preventie zit immers in het DNA van Verzekeringen.”
Krishan Maudgal, directeur Belgische Brouwers vzw: “Zoals de voorbije 28 jaar nemen de Belgische brouwers opnieuw hun verantwoordelijkheid. Ook dit jaar blijft de insteek dezelfde: alcohol en autorijden gaan niet samen. Een boodschap die ook nadrukkelijk terug te vinden is in het nieuwe BOB-lied. Met het groeiende aanbod aan alcoholvrije bieren in België, willen de brouwers ook BOB een kwaliteits- en smaakvol alternatief bieden.”
Zoek nieuwsberichten
Meest recente berichten

Gemaakt door Code Nation via NationBuilder