Lydia Peeters

Mandaat
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Titelvoerend burgemeester van stad Dilsen-Stokkem

Gemeente
Dilsen-Stokkem

Advocaat

Expertise
Lydia Peeters was onder andere lid van de Commissie Landbouw, Visserij en Plattelandsbeleid en was tevens ondervoorzitter van de Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke ordening, Energie en Dierenwelzijn. Ook de beleidsdomeinen Economie en Werk volgde ze in het parlement nauw op.

Daarnaast was Lydia Peeters ook een periode lid van de Raad van Bestuur van NV De Scheepvaart.

Lydia (°1969) is geboren en getogen in Lanklaar, Dilsen – Stokkem. Ze erfde de politieke microbe van haar vader, die schepen was in Dilsen-Stokkem en gedurende korte tijd ook burgemeester. Hierdoor werd ze al vlug actief bij de lokale liberale jongerenafdeling. Ze studeerde Rechten aan de Katholieke Universiteit Leuven, waarna ze als advocaat aan de slag ging aan de balie van Tongeren en Hasselt. Maar de politieke microbe liet haar niet los.

In 2000 werd ze burgemeester van Dilsen-Stokkem, en ondertussen werd ze al voor de vierde keer herverkozen als burgemeester. Van 2006 tot 2009 was Lydia ook provincieraadslid en in 2009 zette ze de stap naar het Vlaams Parlement. Hier was ze lid van de Commissie Landbouw, Visserij en Plattelandsbeleid en ondervoorzitter van de Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke ordening, Energie en Dierenwelzijn. Lydia profileerde zich in het parlement met dossiers inzake ruimtelijke ordening. Zo was en is ze nog steeds de grootste verdedigster van het eigendomsrecht. Als Lydia zich ergens in vastbijt, dan gaat ze er 200% voor. What you see is what you get

In 2019 werd ze minister van Financiën, Begroting en Energie in de Vlaamse Regering-Bourgeois. Een aantal maanden later nam ze ook de bevoegdheden Media, Cultuur en Jeugd over en werd ze viceminister-president. Begin oktober 2019 werd Lydia minister van Mobiliteit en Openbare Werken in de huidige Vlaamse Regering. De komen jaren wil ze werk maken van een vlotte, veilige en duurzame mobiliteit met aandacht voor de modal shift, een kwaliteitsvolle en duurzame infrastructuur en verkeersveiligheid als topprioriteit.

Haar job is haar passie. Half werk is geen werk. De schaarse vrije tijd brengt ze graag door met familie en vrienden. Een lekker etentje, een fietstocht maken door het Maasland of gewoon samen genieten van wat vrije tijd. Die momenten koestert ze nog meer dan vroeger.