Open Vld gaat voor sterke Europese lijst met ervaring en vernieuwing

Vandaag werd de Europese ontwerpkandidatenlijst van Open Vld goedgekeurd. Lijsttrekker Hilde Vautmans trekt met een ploeg vol liberale sterkhouders en jong talent naar de kiezer. Willem-Frederik Schiltz staat op de 2e plaats en de lijst wordt geduwd door boegbeelden Guy Verhofstadt, Maggie De Block en Bart Tommelein. Jongerenvoorzitter Sepp Tyvaert is eerste opvolger.

Een mix van ervaring en vernieuwing, dat is de rode draad bij de liberalen in hun Europese lijst. Lijsttrekker Hilde Vautmans gelooft dat ze met een sterke ploeg naar de verkiezingen kan trekken:

‘‘Onze welvaart en onze toekomst liggen in Europa. Het antwoord op de uitdagingen van vandaag is niet minder, maar net meer Europa. Minder regels, meer Europa. Wij liberalen zijn de enigen die daar resoluut voor strijden.

Daarom geloof ik in deze sterke pro-Europese lijst. We hebben toppers in elke provincie, die allemaal geloven dat een sterker Europa onze enige toekomst is. We kiezen duidelijk voor verjonging, met jongeren als de eerste vier opvolgers waaronder Jong Vld-voorzitter Sepp Tyvaert. Vlaams Parlementslid Willem-Frederik Schiltz brengt expertise op de grote uitdagingen van klimaat- en energiebeleid.

Ik ben vereerd dat voormalig Europees lijsttrekker Guy Verhofstadt de opvolgerslijst duwt. En ik ben heel blij dat Maggie De Block onze lijst duwt, die op het vlak van Europees migratiebeleid en gezondheidsbeleid haar stem zal laten horen.

Verder hebben we bewust gekozen voor burgemeesters en schepenen, waaronder Sofie Vandeweerd, Joris Pijpen, Stéphanie Anseeuw en mededuwer Bart Tommelein, tevens vicevoorzitter van de Europese Vereniging van Steden en Regio’s. Want zij voelen steeds meer de impact van Europa op hun stad.

Onze hoofdstad Brussel wordt vertegenwoordigd door Eva Vanhengel en ik ben ook verheugd dat Filip Meirhaeghe nu op Europees niveau mee komt fietsen.”

De ondernemers op de lijst zoals Kristof Schiepers, David Winkels, Roland Duchâtelet en Stijn Wille zullen wegen op de voltooiing van de Europese interne markt om onze economie te versterken. Ik zal met volle overtuiging leidinggeven aan deze sterke lijst, waarmee we zullen strijden voor een sterker, hervormd, en liberaal Europa.’’

Open Vld-voorzitter Tom Ongena: “Wij zijn de meest pro-Europese partij van Vlaanderen. Wij zijn ervan overtuigd dat je alleen met samenwerking, binnen een sterke en verenigde Europese Unie, de grote uitdagingen van de komende eeuw kunt aanpakken. Die ambitie en dat geloof in Europa vind je terug in deze lijst, vol liberale boegbeelden en beloftevolle talenten.”

Volledig overzicht van de Europese lijst voor Open Vld:

EFFECTIEVEN

VAUTMANS Hilde