Bart Somers

Hombeek

Jurist

Expertise
Vlaams minister van Binnenlands Bestuur en Samenleven (Gelijke Kansen, Integratie & Inburgering)

Het politieke engagement kreeg Bart Somers er thuis met de paplepel ingegeven. In 1992 koos hij met volle goesting voor de liberale partij, op het moment dat voorzitter Guy Verhofstadt de nieuwe VLD boven de doopvont hield.

Bart Somers kent alle hoeken en kamers van de partij: hij begon op de communicatiedienst en werd later, in 1997, woordvoerder van voorzitter Guy Verhofstadt.  Hij werkte voor de Senaatsfractie, en bekleedde twee mandaten als volksvertegenwoordiger in de Kamer: een eerste keer van 1999 tot 2003, een tweede keer van 2007 tot 2014. Van 2003 tot 2004 was hij minister-president van de Vlaamse regering, gevolgd door een mandaat als Vlaams parlementslid van 2004 tot 2007. In 2006 werd Bart Somers voorzitter van de partij, wat hij bleef tot 2009.  In 2014 werd hij opnieuw verkozen in het Vlaams parlement waar hij ook fractieleider werd. Na de Vlaamse verkiezingen van 2019 werd hij viceminister-president en Vlaams minister van Samenleven en Binnenlands Bestuur.

Bart Somers is zijn hele politieke carrière ook gepassioneerd door het lokale politieke niveau. Hij zetelt sinds 1994 onafgebroken in de gemeenteraad van zijn thuisstad Mechelen en werd in 2001 burgemeester, inmiddels twintig jaar lang. De stad onderging tijdens Somers’ bezielend burgemeesterschap een metamorfose, wat in 2017 bezegeld werd met een bekroning als  ‘Best Mayor of the World’, beste burgemeester ter wereld. Met zijn positieve en vernieuwende kijk op diversiteit zette hij Mechelen mee op de wereldkaart. In zijn vrije tijd houdt Bart Somers van reizen en lezen. Veel lezen, heel veel lezen. Bart Somers is getrouwd en heeft een zoon en een dochter.