Europees Parlement wil gebruik antibiotica beperken

Zowel mensen als dieren slikken vandaag te veel antibiotica. België staat volgens cijfers van de OESO aan de top met 29,6 doseringen per dag per 1.000 inwoners. Maar ook het antibioticagebruik bij dieren loopt uit de hand. Uit onderzoek blijkt dat sommige dieren gemiddeld 20 procent van hun levensdagen antibiotica krijgen, ook al zijn ze niet per se ziek. “Door het overmatig gebruik worden veel mensen en dieren resistent. Dat zorgt ervoor dat ziekten die vandaag perfect behandelbaar zijn bij mensen, morgen opnieuw een risico vormen omdat antibiotica niet langer werken. Denken we maar aan TBC of de ziekenhuisbacterie.”, zegt De Backer.

Hilde Vautmans : " De Europese commissie moet nieuwe methodes financieren om het preventief gebruik van antibiotica aan banden te leggen. Dit is erg belangrijk voor onze gezondheid. De landbouwsector moet geholpen worden om om te schakelen naar nieuwe methodes en een efficiënter gebruik van antibiotica, zeker al omdat ze niet de middelen hebben om zelf onderzoek te  doen. Dat komt omdat de prijzen die ze nu krijgen voor hun eindproducten ook te laag is om zo een onderzoeken te betalen.”

“We roepen de Europese Commissie op om meer onderzoek te financieren naar nieuwe en betaalbare geneesmiddelen. Nieuwe antibiotica ontwikkelen is erg duur, omdat het nieuwe antibioticum pas toegediend wordt als alle andere antibiotica niet meer werken. We moeten daarom blijven inzetten op innovatie, zodat we snel de betaalbare opvolger van antibiotica op de markt kunnen brengen.”, besluiten De Backer en Vautmans.