Programma: 20u-21u30

• Introductie: Peter Laroy, directeur Liberas
  • Totstandkoming en toepassing van de euthanasiewet: Wim Distelmans (professor UZ Brussel, LEIF), Jeannine Leduc (gewezen Senator Open Vld) en Jacinta De Roeck (gewezen Senator AGALEV – studiedienst Open Vld)
  • Toekomst van de euthanasiewet: Sebastiaan Engelborghs (Neuroloog UZ Brussel), Freddy Mortier (demens.nu), Jean-Jacques De Gucht en Robby De Caluwé (parlementsleden Open Vld)
  • Slotwoord: Maggie De Block (Kamerfractieleider Open Vld)

Wanneer
24 mei 2022
20:00 PM - 21:30 PM
Waar
Hoofdzetel van Open Vld
Melsensstraat 34
Brussel 1000
Google map en routebeschrijving

Zal jij aanwezig zijn?

24-05-2022 20:00:00 24-05-2022 21:30:00 Europe/Berlin Gespreksavond 20 jaar euthanasiewet Op 16 mei 2002 keurde het Belgische federale parlement onder liberale impuls de euthanasiewet goed. Ons land speelde samen met Nederland een pioniersrol en gaf mensen die ondraaglijk en uitzichtloos fysiek en psychisch lijden het recht op een zelfgekozen levensbeëindiging. Elke mens moet zelf in alle vrijheid kunnen beslissen over een waardig einde van het leven als je ongeneeslijk ziek bent. Dat is essentieel voor ons liberalen. Toen, en vandaag nog altijd. Naar aanleiding van de 20ste verjaardag organiseren Open Vld en Liberas een gespreksavond over de euthanasiewet. Samen met Senatoren Leduc en De Roeck die aan de basis lagen van de wet en professor Wim Distelmans blikken we terug op de totstandkoming en het belang van de wet. Daarna discussiëren we met politici en experts over de toekomst van de euthanasiewet in ons land, meer bepaald ook over de uitbreiding van de wet naar mensen met cerebrale aandoeningen zoals dementie. Een strijdpunt van de liberale partij. Programma: 20u-21u30 Introductie: Peter Laroy, directeur Liberas Totstandkoming en toepassing van de euthanasiewet: Wim Distelmans (professor UZ Brussel, LEIF), Jeannine Leduc (gewezen Senator Open Vld) en Jacinta De Roeck (gewezen Senator AGALEV – studiedienst Open Vld) Toekomst van de euthanasiewet: Sebastiaan Engelborghs (Neuroloog UZ Brussel), Freddy Mortier (demens.nu), Jean-Jacques De Gucht en Robby De Caluwé (parlementsleden Open Vld) Slotwoord: Maggie De Block (Kamerfractieleider Open Vld) Melsensstraat 34, Brussel 1000, Belgium