Sla navigatie over

Mobiliteitsbudget Open Vld: Keuze tussen wagen, trein of… extra netto

Het regeerakkoord voorziet de invoering van een mobiliteitsbudget. Open Vld lanceert haar visie op dat budget, en legt daarbij drie nieuwe elementen op tafel: de optie om te kiezen voor extra netto in plaats van een wagen, de vergroening van het bedrijfswagenpark en op termijn een volwaardig mobiliteitsbudget voor alle werknemers. Uitgangspunt is dat niemand mag worden gestraft voor zijn keuze of één eurocent verliest, noch de werknemer, noch de werkgever.

“De verschillende voorstellen over het mobiliteitsbudget lopen sterk uiteen”, zegt Egbert Lachaert. “Zo stelt Groen voor om het fiscale voordeel van de bedrijfswagens te verdelen over alle werknemers, met een maximum van 2.780 euro per jaar als je verder dan 35km van je werk woont. Voor wie vandaag een bedrijfswagen heeft, betekent dit een aanslag op het nettoloon, gezien een bedrijfswagen al snel netto 600 euro per maand en dus 7.200 euro waard is. Eenzijdig het loon verlagen van werknemers met een bedrijfswagen is onaanvaardbaar voor Open Vld.” Ook willen de liberalen geen formules waarbij de werkgevers met extra lasten en kosten geconfronteerd worden. CD&V werkt aan een voorstel waarbij de werknemer kan kiezen binnen een bepaald budget voor kleinere wagens in combinatie met een trein- of busabonnement of een fiets. “Dat idee is op zich waardevol, maar wij willen verder gaan. Als je werknemers die een ‘salariswagen’ krijgen maar die niet echt nodig hebben ook effectief wil aanzetten om de wagen links te laten liggen, moet je hen een waardig alternatief bieden, een echte stimulans, zoals extra netto.” Tot slot ontbreekt er in al deze plannen een groene component en gaan de werknemers die vandaag geen bedrijfswagen hebben niet vooruit.

1. Openbaar vervoer, de auto of … extra netto

Met dit in het achterhoofd stelt Lachaert voor om werknemers een mobiliteitsbudget te geven, waarbij de werknemer vrij kan kiezen voor ofwel een bedrijfswagen, ofwel een bus- en treinabonnement, ofwel een fiets, ofwel extra nettoloon. Dit bedrag moet overeenstemmen met de waarde van de bedrijfswagen. Zo’n mobiliteitsbudget moet onder een aparte looncode op de loonfiche komen en identiek worden belast als het leasingbedrag van de bedrijfswagen. Net zoals de liberalen voorstellen om de maaltijdcheques netto onder een aparte looncode te storten. “Op deze manier kost dit systeem dus geen enkele euro extra voor de werkgever, én verliest ook de werknemer geen cent. Hij of zij krijgt wél de keuze voor extra netto, zonder dat het gevaar dreigt om in een hogere belastingschijf terecht te komen. Werknemers die nu een ‘salariswagen’ krijgen maar die eigenlijk niet nodig hebben voor hun werk, bieden we zo -als ze daar voor kiezen- een volwaardig alternatief.”

Lachaert voorziet overgangsmaatregelen om te vermijden dat de werkgever opgezadeld zit met ongebruikte wagens en er zijn ook voorwaarden nodig om de financiering van de sociale zekerheid niet in het gedrang te brengen. “We moeten voorkomen dat er oneigenlijke constructies worden opgezet om belastingen te ontwijken, bijvoorbeeld door loonsverhogingen toe te kennen middels het optrekken van het fiscaal-vriendelijke mobiliteitsbudget.”

2. Inzetten op groenere bedrijfswagens

De liberalen raken dus niet aan het fiscaal regime van de wagens zelf of aan de keuzevrijheid van de werkgever en werknemer, integendeel. Ze willen wel mogelijk maken dat het aantal ‘oneigenlijke’ bedrijfswagens kan verkleinen en het hele bedrijfswagenpark op termijn ook vergroent. “Het huidige dieselwagenpark is bijzonder ongezond. Op Vlaams niveau vergroenen we al de verkeersfiscaliteit. Het bedrijfswagenbeleid moet volgen.” Het is wel niet de bedoeling in te breken in de lopende contracten. Die lopen doorgaans 5 jaar. “Daarom voorzien we dat bedrijfswagens die ingeschreven worden na 2021, moeten voldoen aan strikte uitstootnormen om het voordelig regime te kunnen behouden. Op die manier geven we ook een signaal naar autoconstructeurs dat ze zullen moeten inzetten op hybride, elektrische of waterstofwagens om ook over enkele jaren nog te kunnen meespelen op de bedrijfswagenmarkt.”

3. Wat als ik geen bedrijfswagen heb?

Open Vld stelt voor dat werknemers die vandaag geen bedrijfswagen hebben, een basis-mobiliteitsbudget ontvangen, gelijk aan wat vandaag al vaak als woon-werkvergoeding wordt gegeven in de vorm van loon of een treinabonnement. De sociale partners krijgen de mogelijkheid bij het sluiten van hun 2-jaarlijks akkoord over de loonevolutie dat budget collectief en geleidelijk op te trekken, opnieuw met oog voor een duurzame financiering van de sociale zekerheid. Op die manier zullen alle werknemers op lange termijn beschikken over een degelijk mobiliteitsbudget.

Zoek nieuwsberichten
Meest recente berichten

Gemaakt door Code Nation via NationBuilder