De oorlog tegen boeren moet stoppen

Onze landbouwers zijn harde werkers die elke dag met hun omgeving en de natuur samenwerken. Zo dragen ze bij tot een belangrijke economische sector: de agrovoeding. Een sector die ook nog eens van groot strategisch belang is, want uiteindelijk zorgen ze ervoor dat we niet afhankelijk zijn van de rest van de wereld voor onze voeding.

Onze landbouw zal zich moeten aanpassen, net zoals elke andere sector, aan de uitdagingen die de klimaatcrisis met zich meebrengt. Dat weten onze boeren ook. Maar ze moeten dit kunnen doen met een zekere blik op de toekomst. Want enkel met rechtszekerheid en stabiele regelgeving kunnen onze boeren blijven werken en investeren.

Voor ons moeten toekomstige maatregelen daarom altijd rekening houden met 4 principes:

1) Vergunningen die verleend worden door een overheid , moeten door diezelfde overheid nagekomen worden. Landbouwers hebben rechtszekerheid nodig om te kunnen ondernemen. Halverwege hun werk en investeringen een vergunning intrekken, dat kan enkel als de landbouwer daar zelf mee akkoord gaat.

2) Landbouwers moeten zich aanpassen aan de gevolgen van klimaatverandering en ze willen dat ook doen. Door innovatie en wetenschap is dit mogelijk. Landbouwers moeten wel voldoende tijd krijgen om die aanpassingen te kunnen doen.

3) De overheid moet ervoor zorgen dat voldoende vruchtbare landbouwgrond gevrijwaard blijft voor landbouw.

4) Landbouwers moeten op een respectvolle manier behandeld worden. Respect voor de boer, respect voor de generaties boeren die hen voorgingen en respect voor hun eigendom.

Ben je het hiermee eens? Trek dan samen met ons je botten aan om onze boeren te steunen.