Moeten we de werkloosheidsuitkering beperken in de tijd? Euthanasie mogelijk maken bij dementie? Softdrugs legaliseren? Of net niet? Daarover zou je bij de verkiezingen zélf moeten kunnen stemmen. Dat kan met de invoering van stembusreferenda, een voorstel dat werd goedgekeurd op het Liberaal Vuur-congres.

Wat zijn stembusreferenda?

Het systeem van stembusreferenda is al langer populair in de Verenigde Staten, waar ze bekend staan als ‘ballot measures’. Vlaams parlementslid Willem-Frederik Schiltz legt uit: "Concreet betekent het dat de kiezer op zijn kiesbrief ook kan stemmen over belangrijke inhoudelijke beleidsvragen, zoals bijvoorbeeld 'Moet euthanasie mogelijk zijn bij dementie?' of 'Moeten we de Senaat afschaffen?'. Ons voorstel gaat nog een stap verder: elke vraag die wordt voorgelegd aan de kiezer, moet gedragen worden door een burgerinitiatief. Dus niet partijen, maar burgers beslissen rechtstreeks via petities welke vragen op de verkiezingsdag voorliggen."

Waarom stellen we dit voor?

Dit systeem zorgt voor meer participatie en een kleinere kloof tussen de burger en politiek. "Politici zullen zich voor de verkiezingen natuurlijk ook moeten uitspreken over de concrete vragen die de burgers willen voorleggen op verkiezingsdag. Ook de kiezer wordt dankzij stembusreferenda op een nieuwe en veel nauwere manier betrokken bij ons politiek systeem. Iets wat essentieel is om het vertrouwen in onze democratie te herstellen", aldus Schiltz.

De burger krijgt zo ook meer macht. Want het is de kiezer, niet politici of mediaredacties, die de politieke agenda kan bepalen. En wanneer er over deze vragen uiteindelijk wordt gestemd, zal het ook duidelijk zijn wat de meerderheid van onze burgers écht wil. Een krachtig signaal waar de politiek na de verkiezingen mee aan de slag moet en verantwoording voor moet afleggen.

Wij zijn dus vóór het invoeren van stembusreferenda om de kiezer meer macht te geven en burgers nauwer te betrekken.

Wat vind jij?