Vlaanderen verstikt in regeltjes

‘Nu komt het er op aan om de economie opnieuw zuurstof te geven: met lastenverlagingen en minder regelneverij’, zei Rutten. ‘Meer vrijheid dus, zodat je met ondernemen kan bezig zijn in plaats van formulieren in te vullen of te wachten op vergunningen.’

Het eerste dat Open VLD daarbij zou doorvoeren, is een belastingverlaging. ‘Voor wie werkt, gewerkt heeft of anderen een job geeft.’ Ook de belastingen moeten voor haar eenvoudiger.

Door de crisis kon de huidige regering de lasten niet verlagen, verdedigt Rutten zich. In de toekomst willen de Vlaamse liberalen dat financieren door met alle overheden minder uit te geven.

‘Samenwerking mogelijk’

Rutten vindt overigens dat de fiscus te veel macht heeft. ‘Het is niet logisch dat de fiscus zomaar te pas en te onpas mag binnen vallen en je huis mag doorzoeken. (...) Het moet gedaan zijn om mensen die belastingen betalen als halve criminelen te zien.’

Om de economie te laten groeien wil haar partij gerust met de N-VA samenwerken. Wel vindt ze het jammer dat de toon van de N-VA ‘vaak snoeihard’ is, en ze benadrukt dat het water op communautair vlak tussen de twee partijen erg diep is.

‘Onderwijs mist visie’

De Open VLD-voorzitter kreeg tijdens de chatsessie opvallend veel vragen over het onderwijs. Ze noemt de onderwijshervorming van de Vlaamse regering een ‘totaal foute aanpak’ met een gebrek aan visie. ‘In plaats van grote structuurhervormingen boven de hoofden van de leerkrachten te beslissen, zou er meer aandacht moeten zijn voor jullie passie : lesgeven.’ Ze wil ook investeren in meer en betere onderwijsgebouwen.

Op de vraag waarom haar partij in tien jaar tijd bijna gehalveerd is, antwoordde Rutten ontwijkend: ‘Omdat mensen op andere partijen gestemd hebben ;-)’