Voorzitter Rutten over integratie en veiligheid – Radio 1 interview

Veiligheid

Gwendolyn Rutten: “De regering treedt kordaat op, we moeten het nodige doen om onze veiligheid te garanderen. Premier Michel nodigt best de collega’s van de regio’s eens uit om over een nationale aanpak rond de tafel te gaan zitten. ? We moeten als land een strategie uittekenen over hoe we moeten omgaan met radicalisering. Met een gecoördineerde aanpak, want je houdt radicalisering niet binnen taal- en regiogrenzen.

Voorzitter Rutten is duidelijk: “Wie beslist om in Syrië te gaan vechten omwille van een totalitaire ideologie, beslist om uit onze democratische, seculiere samenleving te stappen. Daartegen moeten we een vuist maken: terugkeren kan dan niet meer.”

Integratie

Daarnaast moeten we tonen dat we opkomen voor de waarden van onze democratische samenleving en geloven in de kracht van verbinden en van dialoog. Tot slot, is er voor integratie maatwerk nodig. Een integratiecontract (GPMI) is een 1 op 1 relatie met mensen. Op die manier maken we ook duidelijk wat we verwachten.”