Op zaterdag 25 juni studeerden de eerste deelnemers van het liberale talentenprogramma af met een individuele keynote voor een jury in Technopolis Mechelen. “Dit programma is een groot succes. We geven talenten van binnen en buiten onze partij de kans om een jaar lang de wereld van de politiek in theorie en praktijk te ontdekken met professionele opleidingsdagen”, zegt voorzitter Egbert Lachaert. Kandidaten voor de tweede jaargang kunnen zich vanaf nu inschrijven tot en met 17 juli!

Een jaar geleden lanceerde voorzitter Egbert Lachaert het talentenprogramma Gangmakers. Bedoeling was om talenten met diverse maatschappelijke en professionele achtergronden, van alle leeftijden, van binnen en buiten onze partij samen te brengen. Gedurende een academiejaar genoten ze een zaterdag per maand een professionele opleiding, onder andere over ideologie, deontologie, campagnes en verkiezingen, retorica, communicatie voor camera, onderhandelingstechnieken, politiek in de praktijk…

Afgelopen zaterdag studeerden de deelnemers van de eerste jaargang af in Technopolis Mechelen. “Elke deelnemer mocht een keynote speech geven over een liberaal voorstel en dit voor een jury. Ze kregen de kans om al hun aangeleerde competenties te tonen. Er kwamen ook vernieuwende ideeën uit voor onze partij rond een efficiënt en rechtvaardig systeem van economische migratie, de modal shift op vlak van mobiliteit, mentaal welzijn, een liberaal cultuurbeleid, een moderne invulling van ons liberalisme... Hier kunnen we mee aan de slag!”, aldus Egbert Lachaert. Deze groep Gangmakers zal nu ongetwijfeld haar vleugels verder uitspreiden in onze samenleving en politiek.

Tweede jaargang

Open Vld gelooft sterk in haar unieke talentenprogramma. “We willen beloftevolle mensen uit onze rangen kansen blijven geven om door te groeien en tegelijkertijd ook nieuwe ambitieuze mensen aantrekken van buiten de partij. Daarom gaan we zoals gepland verder met Gangmakers en lanceren we nu een nieuwe oproep aan mensen om zich kandidaat te stellen voor de tweede jaargang!”, zegt de partijvoorzitter. Het talentenprogramma staat open voor iedereen vanaf 18 jaar die liberaal in het leven staat. Kandidaturen zijn welkom tot en met zondag 17 juli via onze website.

Het concept blijft ongewijzigd. Onafhankelijke coaches Heidi De Pauw (CEO Child Focus en criminologe), Wouter Duyck (onderwijsexpert en professor congnitieve psychologie) en Samira Bersoul (HR-expert) zullen volledig instaan voor de selectie op basis van CV, motivatie, filmpje. Met de beste kandidaten volgt een gesprek. Daarna dompelen we de Gangmakers van september tot juni een zaterdag per maand onder in de politieke wereld met opleidingen, inhoudelijke discussiesessies, werkbezoeken... Lachaert: “Ongetwijfeld wordt ook het komende jaar dit programma weer een leuke kruisbestuiving tussen deelnemers met diverse achtergronden die geloven in de kracht van een liberale samenleving en die de wereld willen verbeteren. Schitterend dat we opnieuw sterke coaches hebben die onze talenten bij zullen staan.”

Alle info over het programma, videotestimonials van afgestudeerde Gangmakers, de inschrijvingsprocedure… zijn terug te vinden op www.gangmakers.info