Vliegwet moet routes juridisch vastleggen

Begin deze week riep de Vlaamse regering een belangenconflict. Vlaanderen is naar eigen zeggen benadeeld door een recente verschuiving van vluchtroutes richting de Vlaamse rand waardoor de geluidsoverlast mee zou verschuiven naar Vlaanderen. Kamerlid Tim Vandenput ondervroeg minister Gilkinet erover tijdens het vragenuur: “Wat ons betreft is dit geen communautair verhaal maar een kwestie van gezond verstand. Het is de logica zelve dat de lusten én de lasten van het vliegverkeer evenredig worden verdeeld. Laat ons elkaar dus niet tegenwerken maar vooral er samen alles aan doen dat zowel de luchthaven operationeel kan zijn en haar rol als economische hub en toegangspoort tot België kan vervullen.”

Brussels Airport is de tweede economische en logistieke draaischijf van ons land. Met meer dan 60.000 jobs is het één van de belangrijkste werkgevers van ons land. Het is niet alleen een economische slagader, het is dé toegangspoort tot Europa.

De organisatie van het luchtverkeer is een bijzonder complexe oefening waarbij rekening moet worden gehouden met heel wat factoren waaronder uiteraard de veiligheid. Maar ook leefbaarheid op de grond is begrijpelijk een bijzonder belangrijk element voor omwonenden. Een evenwichtige spreiding van de vluchten en dus ook van de hinder is noodzakelijk. “De Minister bevestigde dat er geen routes gewijzigd zijn. Sinds 5 oktober is echter een nieuw navigatiesysteem ingevoerd waardoor vliegtuigen veel juister gaan vliegen in de vliegcorridors . Dit nieuw systeem is veiliger en opgelegd door Europa. De gevolgen voor de inwoners worden nu geanalyseerd, de minister bevestigde dat kleine aanpassingen zeker mogelijk zijn. Verder onderzoek is nodig maar ik roep op om de krachten te bundelen, samen te werken en constructief naar oplossingen te zoeken. Laat ons nu eindelijk werk maken van een Vliegwet. Het is aan minister Gilkinet om de nodige initiatieven te nemen”, aldus Vandenput.