Al meer dan 900 energieleningen afgesloten dit jaar

De Vlaamse energielening schoot begin 2015 uit de startblokken. De Vlaamse regering heeft 15 miljoen euro klaarliggen om dit jaar in totaal 3.500 leningen te verschaffen voor het uitvoeren van energiebesparende ingrepen als het isoleren van daken, vloeren en muren of het vervangen van ramen.

Wie een energielening aanvraagt, kan maximaal 10.000 euro lenen die in vijf jaar terugbetaald moet worden tegen een rente van 2%. Bepaalde kwetsbare groepen lenen tegen 0%.

Intussen zijn er dus reeds 911 energieleningen afgesloten dit jaar. Het gemiddelde bedrag van de lening bedraagt ruim 7.160 euro. Van de 911 leningen werden er 783 afgesloten aan 2% en 128 aan 0%. De meeste leningen werden afgesloten in de provincie Antwerpen: 337 in totaal.

De energielening vormt volgens minister Turtelboom de hoeksteen van de ondersteuning naar burgers en gezinnen die investeren in energiebesparende maatregelen. "We proberen deze lening overal waar we komen in Vlaanderen onder de aandacht te brengen, en dat gaan we ook blijven doen", besluit Annemie Turtelboom.