Sla navigatie over

Bezwaarschrift tegen fiscus mag per e-mail of fax worden verstuurd

De belastingadministratie oordeelde steeds dat een niet ondertekend bezwaarschrift – dus ook digitale of gefaxte exemplaren – niet geldig zijn. Maar het Hof van Cassatie zegt in een arrest van 5 juni 2014 echter dat een bezwaarschrift inzake directe belastingen niet langer origineel moet ondertekend zijn door de belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger.

 

“Uit dit arrest volgt logischerwijs dat je een bezwaarschrift ook digitaal of per fax mag indienen, zonder originele of elektronische handtekening”, zegt Carina Van Cauter. Zij vroeg in de Kamer aan minister van Financiën Van Overtveldt of hij en zijn administratie deze redenering volgen.

 

De minister antwoordde dat de fiscus zich aansluit bij het bewuste arrest. Er moet wel blijken uit het bezwaarschrift dat het uitgaat van de belastingplichtige. Een handtekening blijft dus aangewezen, maar is niet verplicht. Hij liet weten dat er voor de bezwaarschriften per e-mail en fax nu wordt gewerkt aan een methode die voldoende rechtszekerheid biedt voor zowel de belastingschuldige als de administratie. In tussentijd is het dus aangewezen om na je digitaal bezwaarschrift, nog een ondertekende versie na te sturen ter confirmatie.

 

Van Cauter: “Dit is een belangrijke evolutie. De minister verschaft niet alleen rechtszekerheid, hij bevestigt ook dat de fiscus moet mee gaan met de digitale evoluties. Belastingplichtigen en hun boekhouders of advocaten winnen heel wat tijd en kunnen tot net voor de deadline hun bezwaarschrift indienen.”

Zoek nieuwsberichten
Meest recente berichten

Gemaakt door Code Nation via NationBuilder