“Discriminatie bij álle dienstenchequebedrijven aanpakken”

Enkele maanden geleden raakte bekend dat twee op de drie dienstenchequebedrijven ingaan op de vraag om geen allochtone poetshulp te sturen. De Vlaamse regering heeft nu een actieplan klaar om die discriminatie aan te pakken, waarbij ook praktijktests zullen gebruikt worden door de sector. “Dat is een geode zaak,” zegt Vlaams Volksvertegenwoordiger Martine Taelman. “Discriminatie is onaanvaardbaar en bedrijven die er zich schuldig aan maken moeten daarvoor gesanctioneerd worden.”

Maar Taelman vraagt wel dat álle bedrijven op dezelfde wijze worden gecontroleerd en gesanctioneerd. “Uit de cijfers bleek dat vooral publieke dienstenchequebedrijven, zoals OCMW’s en PWA’s, zich bezondigden aan discriminatie,” zegt Taelman. “Daarom moet het actieplan ook zeker deze bedrijven aanpakken en zich niet beperken tot de private ondernemingen.” Ze ondervroeg daarom de minister van werk hierover in het Vlaams Parlement.

Actieplan voor alle bedrijven

De minister bevestigde dat het actieplan zowel de publieke als de private ondernemingen zal vatten. “Iedereen zal het engagement moeten nemen om discriminatie aan te pakken, ook via praktijktests of mystery calls,” liet de minister weten. Bovendien komt er een algemene sensibiliseringsactie naar alle dienstenchequebedrijven en –klanten.

Martine Taelman reageert tevreden. “Het is belangrijk dat alle bedrijven op een zelfde wijze worden aangepakt, zeker ook de publieke want zij gaan het vaakst in de fout.”