“Eén euro-maaltijden moeten opstap zijn naar bredere hulp”

Het beleid moet voor Saeys er in de eerste plaats voor zorgen dat mensen niet in armoede terecht komen. “Onderwijs en werk zijn daarvoor cruciaal,” zegt Saeys. “Vandaag stellen we jammer genoeg vast dat nog teveel kinderen die in armoede leven onvoldoende naar school gaan en dat begint al in de kleuterschool. Van bij de start van hun schoolcarrière lopen ze een achterstand op.” Om dat te voorkomen, pleit de Open Vld’ster voor een verlaging van de leerplichtleeftijd, zodat ook leuters naar school moeten gaan.

Saeys beklemtoont ook het belang van het hebben van een job. “Een job is en blijft een belangrijk wapen in de strijd tegen armoede. Daarom moeten we er alles aan doen om mensen zonder werk te begeleiden naar een job. We moeten hen daarbij een totaalpakket aanbieden. Ze de juiste arbeidsattitude aanleren, ze helpen bij het solliciteren, ze bij- of omscholen.”

Persoonlijke coach

Saeys pleit daarnaast voor een andere organisatie van armoedebestrijding. “Hulpverleners moeten actief naar de mensen toegaan. We moeten streven naar één begeleider die aan huis komt en terug structuur brengt in het leven van de mensen. Die waakt over de hygiënische omstandigheden waarin ze leven, die zorgt dat kinderen naar school gaan en hun huiswerk maken, die de mensen leert omgaan met geld. Kortom een persoonlijke coach voor dat gezin,” zegt Saeys die erop wijst dat deze aanpak in sommige steden al werkt en vruchten afwerpt.

Veel aandacht ging de voorbije dagen naar het voorstel van de minister om één euro-maaltijden aan te beiden. Sommigen verwijten de minister dat dit geen structurele maatregel is tegen armoede. Freya Saeys nuanceert die kritiek. “De één euro-maaltijden hebben veel meer potentieel dan op het eerste zicht lijkt en kunnen wel degelijk een opstap zijn naar structurele maatregelen.” Saeys verwijst hierbij naar het feit dat die maaltijden mensen in armoede uit hun isolement halen en ook de drempel verlagen naar een bredere hulp. “We geven hen niet alleen een maaltijd, maar ook een toegangspoort naar andere hulp. Ik denk bijvoorbeeld aan het in orde brengen van papieren, het aanvragen van tegemoetkomingen, taallessen geven of kinderen begeleiden bij hun huiswerk.”

Zelfredzaam maken

Saeys erkent dat er geen mirakeloplossingen bestaan. “Maar voor ons is de weg wel duidelijk,” zegt Saeys. “Armoedebestrijding moet de ambitie hebben om mensen zelfredzaam te maken. Mensen niet langer afhankelijk maken van hulp, maar ze helpen om onafhankelijk te worden. We zijn ervan overtuigd dat dit de enige weg is om mensen structureel en duurzaam uit de armoede te halen.”

Klik hieronder op de link voor de volledige toespraak.