Herman De Croo neemt afscheid van de Kamer

vmmaplayer={videoUrl:'http://flvpd.vtm.be/videocms/nieuws/2014/04/24/201404241933295010032016057005056B763420000004948B00000D0F094225.mp4',width:400,height:225,title:'Video: De Croo neemt na 46 jaar afscheid',imageUrl:'http://static4.nieuws.vtm.be/sites/nieuws.vtm.be/files/styles/vmmaplayer_big/public/videocms/image/2014/04/f6abf8a242d7153be7b0f69908f23263.jpg?itok=9oT4mKTx',url:'http://nieuws.vtm.be/binnenland/89336-de-croo-neemt-na-46-jaar-afscheid',adZone:'/4064/vmma/vtmnieuws/nieuws/binnenland'};

Sinds zijn aantreden in het halfrond op 31 maart 1968 was de minister van Staat onder meer vier maal fractieleider, hij zat de Kamer 8 jaar ononderbroken voor en was 11 jaar lang minister in de federale regering. Vandaag is hij nog steeds lid van de conferentie van voorzitters en voorzitter van de bijzondere commissie over het bank- en financiewezen. De parlementaire initiatieven, vragen, voorzitterschappen, de rapporteurschappen… die Herman De Croo in deze 46 jaar Federaal Parlement opnam, zijn ontelbaar.

Het was ook De Croo die de camera’s naar het parlement en dus het bredere publiek bracht en de rol van de Kamer in de Belgische politieke besluitvorming vergrootte.

Gisteren kwam De Croo voor de laatste maal tussen in het plenum. Dit als verslaggever en tussenkomende spreker in het debat over de resolutie inzake vrijheid van meningsuiting en godsdienst in Egypte en het Midden Oosten. Hij had het onder meer over de bescherming van de christelijke gemeenschap en de andere religieuze en levensbeschouwelijke minderheden.

Naar het Vlaams Parlement?

Gezien zijn zoon en uittredend vicepremier Alexander De Croo de Oost-Vlaamse Kamerlijst zal trekken, was het moeilijk voor Herman De Croo om op dezelfde lijst te kandideren, hoewel dit wettelijk niet verboden is. Daarom koos hij ervoor, mede op vraag van zijn partij, om zijn electoraal gewicht te verzilveren door de Oost-Vlaamse lijst voor het Vlaams parlement te duwen. Als hij opnieuw verkozen wordt, zal hij wellicht als ouderdomsdeken de openingszitting van het Vlaams parlement na 25 mei leiden.