Lachaert: “Interprofessioneel akkoord moet overeind blijven”

Het interprofessioneel akkoord dat de vakbonden en werkgeversorganisaties in het voorjaar sloten, werd op groot applaus onthaald. Ook in het parlement. Egbert Lachaert: “Dit is een sterk akkoord dat ruimte geeft aan loonstijgingen voor werknemers. Maar daarnaast werden er ook goede afspraken gemaakt om mensen aan het werk te helpen. In het bijzonder dan jongeren, ouderen, en mensen met een migratieachtergrond. Zo werd er geopperd om het herinvoeren van de proeftijd te onderzoeken, maar werd er ook voorzien in opleidingsinitiatieven. Dit om de grote drempels naar vaste contracten te verlagen.”

Dit akkoord werd gesloten door de Groep van 10, maar nu blijkt dat de achterban van de twee grote vakbonden dit akkoord niet accepteert. “Dat is natuurlijk zeer nefast voor het vertrouwen in het sociaal overleg”, zegt Egbert Lachaert. “Afspraken dienen om nageleefd te worden. Daar staan wij op.”

Het liberale Kamerlid ondervroeg minister Peeters hierover in de Kamer. Deze zal bemiddelen met de sociale partners.

Lachaert concludeert: “Dit akkoord moet overeind blijven. De arbeidsmarkt draait dankzij de hervormingen en lastenverlagingen van de regering opnieuw op volle toeren. Er komen meer dan 200.000 jobs bij. Nu is het niet alleen zaak om de werknemers via loonstijgingen hiervan mee te laten profiteren, maar ook om niet-werkenden aan een vaste job te helpen.”