Rutten: “Solidair maar niet naïef”

Het is volgens Rutten een goede zaak dat het asiel en migratiedebat in al haar aspecten op gang komt. Ze pleit voor sereniteit zonder verkettering. “Het is een complex maar terecht probleem met vele oorzaken en gevolgen. Er is de menselijke kant en de nood om solidair te zijn met wie met gevaar voor eigen leven op de vlucht gaat. Maar net zozeer heeft het geen zin om naïef te denken dat er geen grenzen zijn aan solidariteit.”

Natiestaten vs. mensenrechten
Rutten: "We kunnen er niet omheen dat ons sociaal model onder druk komt te staan.  Onze sociale zekerheid is er niet op voorzien om grote migratie of vluchtelingenstromen van binnen of buiten de Europese Unie op te vangen. Het systeem gaat uit van natiestaten terwijl mensenrechten geen grenzen kennen. Het komt er dus op aan om op een andere manier naar de problematiek te kijken en een betere aanpak te vinden dan een naïef verhaal van geld geven en denken dat het geweten daarmee gesust is.”

Verhaal van rechten en plichten
Als we ons sociaal systeem willen houden, is een blinde, algemene aanpak op basis van geldelijke steun geen goed idee. De situatie van oorlogsvluchtelingen is immers anders dan die van economische migranten of mensen in probleemsituaties in ons land.
We hebben meer maatwerk nodig in deze problematiek. Vandaag lukt dat onvoldoende binnen de Europese regelgeving. “Dat de Unie niet wil discrimineren is begrijpelijk en logisch. Maar je kan tegelijk niet ontkennen dat een specifieke situatie ook een specifieke aanpak vereist. Maatwerk maakt van deze crisis dan een actief verhaal: we willen mensen niet in de bijstand duwen, maar vooruit helpen. En we willen een draagvlak houden voor onze sociale verworvenheden. We zijn trots op ons systeem, het zou verkeerd zijn om dit op lange termijn te ondergraven.

Zolang de Europese regelgeving niet wordt aangepast, moeten en kunnen we alvast strikt zijn met onze eigen regelgeving. Met individuele trajecten is steun niet algemeen of automatisch, maar specifiek en gericht op activering. OCMW’s hebben vandaag al de mogelijkheid om voorwaarden te koppelen aan de steun, zodat opvang een verhaal wordt van kansen, maar ook van rechten en plichten. het zou goed zijn dat de instructie ook volgt om telkens een individueel traject uit te werken,

Buitengrenzen sluitstuk EU
Volgens de Open Vld voorzitster is ook het verder ook essentieel om de Europese buitengrenzen beter te bewaken. "De Unie sluit de ogen, terwijl je maar zo sterk bent als de zwakste schakel.  Als we niet met 28 Lidstaten vooruit kunnen, moeten we dat misschien doen met die landen die wel een gezamenlijke aanpak bepleiten. Maar wat niet realistisch, noch wenselijk is, is om onze eigen grenzen te sluiten. Gerichtere controles kunnen wel helpen.”