Wilrycx: “Europese energie-unie moet groene omwenteling en bevoorradingszekerheid versnellen”

Gisteren stelde de Europese Commissie haar plan voor om werk te maken van een Europese energie-unie. Binnen dit Europees energieframework zullen de lidstaten veel hechter samenwerken en bouwen aan een gemeenschappelijk en uniform energiebeleid.

Frank Wilrycx: “Een veilige en duurzame energievoorziening, betaalbare energie, bevoorradingszekerheid maar zeker ook klimaatverandering zijn uitdagingen voor alle 28 EU-lidstaten. Nochtans komen vandaag op elk van die problemen 28 afzonderlijke antwoorden. Per land zijn de energieprijzen te weinig competitief, kampen we met bevoorradingsproblemen en ontbreken de impulsen en middelen om te investeren in hernieuwbare energie. Dit is zeer nadelig voor de mens, de consument en onze ondernemingen.”

Eén coherent Europees antwoord moet volgens het liberale Kamerlid zorgen voor meer energiezekerheid door middel van interconnecties van elektriciteitsnetten tussen alle landen, lagere kosten, een efficiëntiewinst van zo’n 50 miljard euro, investeringen in groene energie en -last but not least- zal het de EU in staat stellen om haar klimaatdoelstellingen te bereiken.

Daarnaast stelt Wilrycx dat Europa momenteel te afhankelijk is van onzekere energiebronnen van buiten de EU. “De EU importeert jaarlijks voor 400 miljard euro aan energie, dat is meer dan de helft van ons totaal verbruik. Dat maakt van energie een geopolitiek wapen en een bron van onzekerheid. Denk maar aan de Russische dreigementen om de gaskraan toe te draaien.” Ook op deze kwestie biedt een Europese energie-unie een goed antwoord.

Wilrycx vroeg minister van Energie Marghem en de gehele regering om een voortrekkersrol te spelen in dit dossier, zowel in de Europese Raad van Ministers als op de Europese top in maart die handelt over dit voorstel van de Commissie.

Minister Marghem sprak haar uitdrukkelijke steun uit voor het voorstel van de Commissie. Ze vergaderde reeds in januari met bevoegd commissaris Sefkovic over zijn plannen. “We menen dat de pijlers van het plan onze Belgische prioriteiten weerspiegelen van wat een energie-unie moet zijn. Ze helpt ons te evolueren naar een koolstofarme en duurzame economie, met bevoorradingszekerheid.”

Wilrycx bewees in zijn repliek de noodzaak aan een gemeenschappelijk energiebeleid met een simpel voorbeeld. “We hebben de afgelopen maanden veel vergaderd over mogelijke energieschaarste in ons land en allerhande afschakelplannen. Die discussies waren overbodig geweest, moesten we vandaag al zo’n energie-unie hebben.”