Banken moeten afspraken rond geldautomaten nakomen

Het aantal bankkantoren in ons land blijft dalen. Meer en meer mensen betalen ook voor kleine bedragen elektronisch en dagelijkse bankverrichtingen gebeuren vandaag in de regel van thuis uit en niet meer in het bankkantoor. Door het verdwijnen van kantoren daalde ook het aantal bankautomaten en dat is wél een probleem: ook vandaag betalen nog veel mensen cash. “Een klein jaar geleden is er, onder impuls van staatssecretaris Bertrand een akkoord gesloten tussen de regering en de bankensector. Dat akkoord moet zorgen voor een voldoende aantal bankautomaten en een goede spreiding om tot een maximale toegankelijkheid te komen. We zien vandaag dat de banken dit akkoord niet altijd uitvoeren zoals is overeengekomen en dat kan niet”, zo zei Kamerlid Tania De Jonge tijdens het vragenuur in het federaal parlement.

Cash is en blijft een wettelijk betaalmiddel. En dus moet al wie cash betalingen wil doen in zijn of haar buurt terecht kunnen bij een bankautomaat. Ook voor handelaars is een nabije automaat van groot belang om bijvoorbeeld op een veilige manier de dagrecette te kunnen storten. “Banken hebben een maatschappelijke rol te vervullen en we moeten er als overheid op nazien dat ze deze ook opnemen. Dat vergt maatwerk. In mijn eigen stad, Ninove, is het cash-punt gevestigd in een shoppingcenter en dus enkel overdag geopend en niet op zondag. Dat is op die manier géén volwaardige bankautomaat. En zijn er heel wat voorbeelden. Het is dan ook absoluut noodzakelijk dat Batopin, dat is opgericht tussen de vier grootbanken, een tand bijsteekt en zich houdt aan hetgeen is overeengekomen”, zo besluit De Jonge.