Elektrisch laden langs de snelweg? Nieuwe borden wijzen aan waar dat kan

Om de omschakeling naar elektrisch rijden te versnellen zet Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters in op de versnelde uitrol van laadinfrastructuur. Een nieuw icoon kondigt nu aan waar je je wagen kan opladen langs autosnelwegen. Tegen 2025 wil minister Peeters elke 25 km (ultra)snellaadinfrastructuur langs de snelwegen en grote verkeersassen zien, een doelstelling die kadert binnen de visienota 'Clean Power for Transport (CPT) 2023'

In totaal vernieuwt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) zo’n 250 vooraankondigingsborden langs snelwegen. De werken starten vandaag in Limburg, West- en Oost-Vlaanderen. Antwerpen en Vlaams-Brabant volgen de komende weken. Op gewestwegen komen er geen borden, dienstenzones worden daar sowieso nooit op voorhand aangekondigd.

F15-verkeersbord aan uitvoegstrook met nieuw icoon

Naast de toevoeging van het laadicoon worden de borden zelf ook vernieuwd met vaksteunwerk. Zowel de witte borden met zwarte belettering langs de snelwegen, als de blauwe borden bij de afritten naar de dienstenzones (zie afbeelding, F15-verkeersbord aan uitvoegstrook) worden vervangen. Er komt ook ruimte om in de toekomst extra iconen toe te voegen.

(Ultra)snel laden op 64 locaties langs of in de buurt van snelwegen

Minister Peeters zette de omslag naar zero-emissie rijden hoog op de agenda en maakte werk van een versnelde uitrol van laadinfrastructuur. Vandaag telt onze regio al meer dan 30.400 laadpunten, Vlaanderen is dus goed op weg om haar doelstellingen te halen tegen 2025.

De minister wil het onder andere makkelijker maken om snel te laden langs autosnelwegen: “Als we willen dat meer mensen kiezen voor een zero-emissiewagen, moeten we de zekerheid bieden om altijd nabij te kunnen laden. Nabijheid, bereikbaarheid en vertrouwen zijn de kernwoorden binnen de uitrol van laadinfrastructuur. We willen de laadperiode ook zo kort mogelijk houden, net zoals bij een klassieke tankbeurt. Daarom focussen we in onze laadpalenstrategie ook op ultrasnelladers, en dit langs de grote verkeersassen. Dat zijn heel krachtige opladers waarmee je wagen in ongeveer 5 minuten klaar is om verder te rijden.”

Vandaag kan je op 64 locaties langs of in de buurt van snelwegen je wagen opladen, een groei van 59 nieuwe of vernieuwde locaties sinds de start van deze legislatuur. De komende jaren worden nog een 50-tal nieuwe laadlocaties op snelwegen gerealiseerd.