Sla navigatie over

Sneltram langs A12 voorziet naast 19km tramlijn en bijhorende fietssnelweg ook 5 gloednieuwe haltes en 7 fietsbruggen

De plannen voor de aanleg van de Sneltram langs de A12 zijn concreet. Met 19 kilometer nieuwe traminfrastructuur wil Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters verder bouwen aan kwalitatief openbaar vervoer in de Vlaamse Rand. Met het aanvragen van de omgevingsvergunning vòòr de zomer van 2024 zet De Werkvennootschap een belangrijke stap in de realisatie van het project. Vanaf 29 januari organiseert men een groots opgezette infoweek met infomarkten in gemeentes langsheen het traject. Omwonenden kregen enkele weken geleden ook een brochure in de bus.

"Met het programma Werken aan de Ring wordt stevig geïnvesteerd in hoogwaardig openbaar vervoer. Deze Sneltram moet, samen met de Ringtrambus en de toekomstige Luchthaventram, de modal shift een boost geven en zo mensen stimuleren om van de auto over te schakelen naar andere vervoersmiddelen. Bovendien zet dit project niet alleen in op een snelle tramverbinding tussen Willebroek en Brussel, maar bouwen we ook verder aan veilige fietsinfrastructuur langs de A12. De 7 fietsbruggen maken het kruisen van de tramlijn én de A12 een stuk veiliger,” aldus minister Peeters.

Een ijzersterk alternatief voor de auto en de dagelijkse files

De A12 verbindt woon- en werkplekken langs de as Antwerpen-Brussel voor wagens. Met het openbaar vervoer zijn de gemeenten langs de A12 dan weer moeilijker bereikbaar. De Sneltram moet een duurzaam alternatief bieden voor de dagelijkse files. Duidelijke vertrek-en aankomsttijden, vlotte verbindingen en kwaliteitsvolle voertuigen met een hoog comfort voor de reiziger staan centraal. Met 5 nieuwe haltes langs de A12 en met stopplaatsen in Brussel spoor je in de toekomst vlot met de Sneltram tussen Willebroek en Brussel.

Veiliger en sneller fietsen over én langs de A12

Naast een nieuwe tramlijn investeert minister Peeters ook in fietsinfrastructuur in de omgeving. Langs de A12 wordt, in samenwerking met het Agentschap Wegen & Verkeer, ook een fietssnelweg (F28) aangelegd tussen Boom en Brussel. Zes nieuwe en één te renoveren brug moeten fietsers en voetgangers dan weer veilig over de A12 brengen. Zo worden woongebieden ook opnieuw met elkaar verbonden en zijn bedrijventerreinen beter bereikbaar.

Meer dan zomaar een halteplaats

De nieuwe haltes in Willebroek, Londerzeel, Wolvertem, Meise en Strombeek-Bever worden meer dan enkel een stopplaats. Deze halteplekken worden volwaardige Hoppinpunten voorzien van Park & Ride, (overdekte) fietsenstallingen, bushaltes, deelwagens … De omgeving van deze stopplaatsen wordt dan ook volledig opnieuw ingericht met oog voor de context. Zo wordt de halte in Meise ontworpen als een lang groen haltepark, waarin comfortabele fiets- en voetpaden de dorpskern met de Plantentuin van Meise verbinden.

Belangrijke stappen richting realisatie in 2024

De plannen voor het referentieontwerp zijn klaar. Momenteel wordt ook de laatste hand gelegd aan het Milieueffectenrapport. Eenmaal deze elementen zijn afgerond kan de omgevingsvergunning worden aangevraagd (vermoedelijk voor de zomer van 2024) en kan de zoektocht naar een geschikte aannemer beginnen. Zonder al te veel oponthoud kunnen de werken aanvatten in het najaar van 2025 en kan de tram in 2028 voor het eerst sporen tussen Willebroek en Brussel.

Zoek nieuwsberichten
Meest recente berichten

Gemaakt door Code Nation via NationBuilder