Vandenput: “Gecoördineerde aanpak tegen drugs nodig”

Open Vld-Kamerlid Tim Vandenput pleit voor een integrale en geïntegreerde aanpak om drugs aan te pakken in Antwerpen en België. Dat heeft hij gezegd in de Kamer deze middag. Tegelijk wil hij dat er meer aandacht gaat naar de zogenaamde maatschappij ontwrichtende criminaliteit.

Tientallen afrekeningen, schietpartijen, brandstichtingen en zelfs een dodenlijst. Antwerpen wordt de laatste jaren geteisterd door drugsgerelateerd geweld. Daarom is sinds vorig jaar het Stroomplan van kracht met een operationeel Kali-team om drugsgeweld in en rond Antwerpen aan te pakken. Het Kali-team bestaat uit een speciale taskforce van lokale en federale politie, parket, sociale inspectiediensten en douane. Vandaag blijkt dat het Drugs Ondersteuningsteam (DOT), onderdeel van de lokale politie, leegloopt wegens interne twisten. Vandenput vreest voor verder escalerend drugsgeweld en vraagt meer aandacht voor de zogenaamde maatschappij ontwrichtende criminaliteit.

Vandenput: “Er moet meer aandacht gaan naar de maatschappij ontwrichtende criminaliteit. Dat moet worden opgenomen in de prioriteiten voor de volgende federale regering. Daarom hebben we een nieuw actieplan georganiseerde misdaad nodig. Een integrale en geïntegreerde aanpak waarbij de lokale en federale politie samenwerken, werpt zijn vruchten af. Het Stroomplan is daar zelf een goed voorbeeld van. Informatiedelen en samenwerken zijn nodig om de verschillende delen van de puzzel samen te leggen en de grote vissen te vangen. We hebben kortom een integrale en geïntigreerde aanpak nodig om onze veiligheid te garanderen, lokaal en nationaal.”