België is een wereldspeler in kernenergie van de toekomst

Enkele weken geleden sloten een aantal internationale partners én ons eigen wereldvermaard Belgisch Studiecentrum voor Kernenergie (het SCK) een samenwerkingsakkoord. Het doel? De ontwikkeling van een kleine nucleaire reactor van de nieuwste generatie die veiliger is en minder afval produceert. Dit akkoord is een belangrijke stap om de toekomst van onze energievoorziening vorm te geven. “Tot blijdschap van iedereen dachten we. Tot we de groene minister van energie deze week felle kritiek hoorde uiten op dit akkoord. Onbegrijpelijk”, zo stelde Kamerlid Marianne Verhaert tijdens het vragenuur in het federaal parlement.

België is een land van innovatie. We geloven in technologische vooruitgang en we zijn pioniers. Daar ligt onze kracht. Omdat we daar het verschil kunnen maken! Het is dan ook wrang dat de minister van Energie op de rem gaat staan en allerlei vraagtekens plaatst bij een samenwerkingsakkoord dat ons land moet klaarmaken voor de komende decennia. Verhaert was duidelijk: “Kernenergie van de toekomst zal ook in de toekomst een rol blijven spelen in onze energievoorziening. Als liberalen juichen wij het dan ook toe dat hier fundamentele stappen in worden gezet. Dat verdient beter dan te worden begraven onder dogmatische kritiek ingegeven door een opspelende verkiezingskoorts.”