Al meer dan 100 steden en gemeenten vroegen een regenboogzebrapad aan

Vlaams minister Lydia Peeters: “Duidelijk signaal in het straatbeeld dat discriminatie, intimidatie en geweld niet worden getolereerd”

“Op 17 mei is het Internationale Dag Tegen Holebifobie, Transfobie en Interseksefobie (IDAHOT). In heel Vlaanderen worden er dan verschillende acties opgezet om aandacht te vragen voor homohaat en de sociale onwenselijkheid daarvan. Op initiatief van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters kan elk lokaal bestuur een regenboogzebrapad laten aanleggen door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). “Zo zetten we vanuit Vlaanderen de inclusiviteit letterlijk mee in de verf. Al 102 steden en gemeenten vroegen een regenboogzebrapad op een gewestweg aan. Een belangrijk signaal want iedereen moet zich kunnen thuis voelen en zichzelf zijn. Zo geven we een duidelijk teken in het straatbeeld dat discriminatie, intimidatie en geweld, op welke grond dan ook, niet worden getolereerd."

Ieder lokaal bestuur kan één aanvraag indienen bij AWV om een regenboogzebrapad aan te leggen en te laten onderhouden op een gewestweg. Verschillende van de aangevraagde regenboogzebrapaden werden al uitgevoerd op het terrein, ook de komende weken worden er nog gerealiseerd.

“Lokale besturen kunnen ook nog steeds een aanvraag indienen. Het zou een positieve boodschap zijn mochten we in elke Vlaamse stad of gemeente een regenboogzebrapad in het straatbeeld zien”, aldus minister Peeters.

Dit initiatief komt ook de uniformiteit ten goede. Het zebrapad wordt uitgerust met als achtergrond een regenboogvlag. De inkleuring gebeurt op gewestwegen op een uniforme manier: wit / kleur / wit / kleur / … Zo zetten we vanuit Vlaanderen de inclusiviteit letterlijk mee in de verf. Ik hoop dat we dat op veel plaatsen gaan zien.