NMBS maakt werk van druktemelder die Verhaert voorstelde

Om overbezetting van de treinen te voorkomen, stelde Marianne Verhaert recent voor om een druktemelder toe te voegen aan de NMBS-app. Vandaag bevroeg ze de minister van Mobiliteit hierover en die liet weten dat de NMBS hier werk van maakt. Tegen het najaar operationeel moet deze operationeel zijn.

Uit onderzoek blijkt dat treinreizigers in coronatijden vooral willen weten wat de bezettingsgraad is van hun trein. Dat vinden ze nog belangrijker dan het dragen van mondmaskers. Tot op heden bestaat hiervoor echter geen meetsysteem.

Daar komt nu verandering in. Kamerlid Marianne Verhaert riep enkele weken geleden de NMBS op om een druktemelder te voorzien. Dat is een systeem waarbij de reiziger zelf, via de NMBS-app, makkelijk melding kan maken van de drukte op de trein. Zo kunnen andere gebruikers dan in de routeplanner zien hoe druk het is op de trein die ze willen nemen. Bovendien is het ook voor de NMBS nuttige informatie omdat ze zo de treinen efficiënter kunnen inzetten op basis van deze data.

Vandaag bevroeg ze minister Bellot hierover in de kamercommissie Mobiliteit. Die wist te melden dat de NMBS hier werk van maakt en dat de ingebruikname voor het najaar voorzien is. Verhaert is tevreden: “Ik ben blij dat de NMBS dit voorstel oppikt en zo het met de trein rijden aangenamer en veiliger zal maken. Dat is goed nieuws voor de reizigers!”