Samenwerkingsakkoord voor Green Shipping Corridors met het Verenigd Koninkrijk

Kersvers minister van Noordzee Paul Van Tigchelt verwelkomt vandaag de Britse maritiem minister barones Charlotte Vere of Norbiton in de haven van Antwerpen. Port of Antwerp-Bruges is dan ook een cruciale schakel in de handelsstromen tussen beide landen en partner in hun vergroeningsambities. Na een bezoek aan het waterstoftankstation van CMB.TECH tekenen beide ministers een samenwerkingsovereenkomst inzake Green Shipping Corridors. België en het Verenigd Koninkrijk wensen daarmee samen in te zetten op milieuvriendelijke transportroutes tussen de Britse en Belgische havens. Ons land speelt al vele jaren een internationale voortrekkersrol bij de vermindering van zwavel- en stikstofemissies van schepen. Verder staan onder meer ook een overleg over de beveiliging van onze havens en een helikoptervlucht over een aantal kritieke locaties in de haven op de agenda.

Port of Antwerp-Bruges is de tweede grootste haven van Europa. Zeeschepen staan in voor 90% van het goederenvervoer wereldwijd en liggen dus mee aan de basis van onze economie en onze welvaart. De internationale scheepvaart is echter ook verantwoordelijk voor 3% van de wereldwijde CO2-uitstoot.

Met de nieuwe regels die op internationaal niveau werden afgesproken moet de sector naar zero-emissie tegen 2050. Om dit te bereiken moeten we niet alleen inzetten op technische innovaties maar ook op de beschikbaarheid en productie van alternatieve brandstoffen. De scheepvaartsector maakt zich daarom klaar om de transitie naar groene brandstoffen waar te maken. Belgische reders en havens zetten al concrete stappen, maar ook andere partners uit de sector zullen vroeg of laat met deze transitie in aanraking komen.

Zo ook in Port of Antwerp-Bruges waar minister van Noordzee Paul Van Tigchelt vandaag de Britse maritiem minister barones Charlotte Vere of Norbiton ontving en beiden een rondleiding kregen aan het waterstoftankstation van CMB.TECH.

Green Shipping Corridors

Op 10 november 2021 ondertekende de voormalige minister van Noordzee tijdens de COP26 de Clydebank Declaration. Samen met 22 andere ambitieuze landen engageerden België en het Verenigd Koninkrijk zich om zogenaamde Green Shipping Corridors te creëren. Dat zijn maritieme routes tussen 2 of meer havens waar minstens één schip volledig uitstootvrij vaart. Tegen 2025 moeten er wereldwijd minstens 6 routes operationeel zijn. Het is de bedoeling om daarna tegen 2030 zowel het aantal schepen per route als het aantal routes uit te breiden.

De Belgische havens zetten al concrete stappen richting de eerste Green Shipping Corridors. Zo sloeg Port of Antwerp-Bruges al snel de handen in elkaar met de Port of Montreal in Canada om een Green Shipping Corridor over de Atlantische Oceaan te creëren en geeft het zelf het goede voorbeeld door vanaf 2026 op de cruiseterminal in Zeebrugge walstroom te voorzien. North Sea Port in Gent ging dan weer vorig jaar een samenwerking aan met de Zweedse haven van Göteborg. De haven van Oostende kan ten slotte uitpakken met een wereldwijde primeur: het eerste waterstofbunkerstation voor Crew Transfer Vessels, waar de CMB.TECH Hydrocat 48 een eerste klant van zal zijn. Dit vaartuig brengt bemanning vanuit de haven naar offshore windmolenparken.

Vandaag ondertekenen ministers Van Tigchelt en barones Vere of Norbiton een samenwerkingsakkoord om groene corridors tussen onze beide landen te kunnen opzetten.

Maritieme beveiliging

Naast het inzetten op emissievrije scheepvaart staan verder onder meer ook een overleg over de beveiliging van onze havens en een helikoptervlucht over een aantal kritieke locaties in de haven op de agenda van beide ministers.

De beveiliging in onze havens moet verhoogd worden om zo de slaagkansen van criminele acties te verminderen. België heeft reeds tal van initiatieven genomen in eigen land en op Europees niveau. Zo heeft ons land in de strijd tegen de georganiseerde misdaad een EU-coalitie opgericht met Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje.

Het overleg vanmiddag tussen beide landen spitst zich tevens toe op de International Ship & Port Facility Security Code, kortweg de ISPS-code. Deze reguleert welke veiligheidsnormen van toepassing zijn voor havens en havenbedrijven. Het uitbreiden van de ISPS-regelgeving op internationaal niveau zal een grote impact hebben op de slaagkansen van criminele organisatie om drugs, mensen of wilde dieren te smokkelen. Londen huisvest de zetel van de Internationale Maritieme Organisatie en kan hier dus een belangrijke rol in spelen. Ook tussen havens onderling kunnen afspraken gemaakt worden om nu al nauw samen te werken om een waterbed effect te voorkomen.

Paul Van Tigchelt, minister van Noordzee: “Vandaag hebben we ons geëngageerd om samen met het Verenigd Koninkrijk groene corridors tussen onze beide landen mogelijk te maken. Door de korte en regelmatige trajecten zijn deze uitermate geschikt om alternatieve brandstoffen te gaan gebruiken. Ook op het gebied van havenbeveiliging is het Verenigd Koninkrijk een cruciale partner. Vorig jaar is een recordhoeveelheid cocaïne in beslag genomen in het Verenigd Koninkrijk. Het is dus belangrijk dat we op dezelfde lijn staan om de internationale beveiligingsvoorschriften voor schepen en havens te verstrengen zodat wereldwijd de beveiliging in de havens wordt verhoogd.”

Barones Charlotte Vere of Norbiton, Brits maritiem minister: “Vandaag maken we onze verbintenissen in het kader van de COP26 werkelijkheid. In samenwerking met België loodst het Verenigd Koninkrijk onze ferry- en cargoroutes naar een groenere toekomst, dankzij duurzame brandstoffen. De scheepvaart is een cruciale toegangspoort tot andere landen en het ontwikkelen van relaties. Door de CO2-uitstoot in deze cruciale sector te verminderen, kunnen we de milieu-impact van leveringsketens in het hele Verenigd Koninkrijk effectief terugdringen.

Niels Vanlaer, havenkapitein Port of Antwerp-Bruges: “Het bezoek van barones Vere of Norbiton en minister van Noordzee Van Tigchelt aan Port of Antwerp-Bruges is een ideale gelegenheid om in gesprek te gaan en actie te ondernemen over acute kwesties zoals beveiliging en klimaat.”

Alexander Saverys, CEO CMB: "Het is goed om te zien dat havens waterstof-hotspots worden. Ook wij zetten onze schouders hieronder en zullen onze vloot tegen 2050 volledig vergroenen. Met CMB.TECH, ons cleantech bedrijf, zetten we in op grote maritieme en industriële toepassingen aangedreven door groene waterstof en groene ammoniak. Naast het ombouwen van toepassingen zoals vrachtwagens, straddle carriers, enz. produceren we ook onze eigen groene waterstof in ons waterstoftankstation in Antwerpen, dat het via mobiele refuellers levert aan talrijke toepassingen in havengebieden. We hebben ook een grootschalig project in Namibië. Daar hebben we een joint venture opgezet met een lokaal Namibisch bedrijf waar we waterstof en uiteindelijk ammoniak op industriële schaal zullen produceren en distribueren."