Lancering toegankelijkheidsplatform iedereen.overal.info en uitreiking eerste gouden medaille!

Zondag 3 december 2023 is het de Internationale Dag voor de Mensen met een handicap. Vlaams minister van Gelijke Kansen Gwendolyn Rutten, Inter (het Agentschap Toegankelijk Vlaanderen) en Horeca Vlaanderen lanceren vandaag de website iedereen.overal.info. Een vrijwillig platform waar horecaondernemers en hun klanten informatie kunnen delen over de toegankelijkheid van restaurants en cafés. Hier is een medaillesysteem aan gekoppeld, om toegankelijke horecazaken te belonen voor hun inspanningen. Het nieuwe vrijwillige systeem geeft horecazaken een gouden, zilveren of bronzen medaille afhankelijk van hun toegankelijkheid. Het medaillesysteem werd feestelijk gelanceerd in de horecazaak ’t Kroonrad te Diest die meteen een gouden medaille in ontvangst mocht nemen van Vlaams minister Rutten en CEO van Horeca Vlaanderen, Matthias De Caluwe.

Is de deur van het restaurant voldoende breed voor mijn rolstoel?’ ‘Heeft het café waar mijn vrienden hebben afgesproken een toegankelijk toilet?’ ‘Geraak ik tot aan de tafel waar mijn familie zit?’ Onze horeca is de maïzena van onze samenleving. Het is de plaats waar we samenkomen met de mensen die we graag zien, of juist de plaats waar we nieuwe mensen ontmoeten. Helaas is dat gezellig samenkomen niet voor iedereen even vanzelfsprekend. Mensen met een handicap, maar ook ouderen of mensen die slecht ter been zijn, moeten zich nog vaak zorgen maken over toegankelijkheid, waardoor zij vaker dan ze zelf willen gedwongen worden om thuis te blijven.

Inter – Toegankelijk Vlaanderen, Vlaams minister van Gelijke Kansen Gwendolyn Rutten en Horeca Vlaanderen lanceren daarom de website iedereen.overal.info, om meer transparantie te creëren over de toegankelijkheid van horecazaken. Met deze webtoepassing wil men ook de reeds geleverde toegankelijkheidsinspanningen van horeca uitbaters belonen. Hieraan is een medaillesysteem gekoppeld. Afhankelijk van hun toegankelijkheid kunnen horecazaken een gouden, zilveren of bronzen medaille krijgen. Alle informatie over toegankelijkheid van horecazaken en de daarbij horende medailles, is te raadplegen op de website iedereen.overal.info.

Medaillesysteem

Vlaams minister van Gelijke Kansen, Gwendolyn Rutten: “Met het medaillesysteem zetten we horecazaken die inspanningen leveren in de verf. Personen met een handicap kunnen op de website opzoeken welke horecazaken volledig toegankelijk zijn en met een gerust hart op stap. De actie sensibiliseert horecazaken om extra te investeren in toegankelijkheid.”

CEO Horeca Vlaanderen, Matthias De Caluwe: “Gasten tijdig kunnen informeren en ondernemers  stimuleren inzake de toegankelijkheid van hun zaak, dat is de essentie van de website  iedereen.overal.info. Een belangrijk vrijwillig nieuw initiatief waar we met Horeca Vlaanderen maar al te graag onze schouders onderzetten. Want in de horeca is iedereen welkom. Via onze startersbrochure en opleidingen voor beginnende ondernemers, informeren we al vele jaren zij die bepaalde (grote) verbouwingswerken willen uitvoeren met een uitgebreid hoofdstuk over toegankelijkheid. In bestaande, soms historische horecazaken is dit helaas niet altijd evident, of zelfs onmogelijk. Toch zien we meer en meer horecaondernemers stappen zetten om waar mogelijk hun zaken toegankelijker te maken. Dat gebeurt ook hier, in ’t Kroonrad. Met dit nieuwe platform geven we een positief signaal en zetten we zo samen toegankelijkheid extra op de kaart.

Inter, het Vlaams expertisecentrum toegankelijkheid, werkte samen met partners zoals Horeca Vlaanderen dit systeem uit, met drie verschillende toegankelijkheidscriteria waarop de medailles gestaafd zijn. Algemeen directeur van Inter, Wendy Metten: “Informatie delen over de toegankelijkheid van restaurants en cafés is een onmisbare schakel in de keten van toegankelijkheid.”

Katrien Rottiers, rolstoelgebruiker en ervaringsdeskundige:  “Het maakt een heel groot verschil dat je nu weet waaraan je je kan verwachten als je op restaurant of café gaat. Geen teleurstellingen of verwachtingen die niet ingelost worden meer.”

Gouden Medaille

Het nieuwe medaillesysteem werd gelanceerd in ‘t Kroonrad te Diest. De horecazaak mocht dan ook als eerste een gouden medaille in ontvangst nemen om hun inspanningen omtrent toegankelijkheid in de verf te zetten. Uitbaatster Demoniah Depooter is trots en zeer tevreden met de medaille: “Ik ben heel blij met de gouden medaille en fier dat in ’t Kroonrad iedereen welkom is. Investeren in toegankelijkheid loont.”

Vlaams Parlementslid en schepen voor toegankelijkheid in Diest, Maurits Vande Reyde: “Toegankelijkheid is een lang proces. We hebben nog een hele weg af te leggen in Vlaanderen. Maar vandaag is er wel meer bewustzijn over dan ooit. Logisch ook: het gaat niet enkel over personen met een handicap, maar ook ouders met een buggy, mensen die moeilijk te been zijn, enzovoort. Het doel is om stap voor stap de publieke ruimte voor iedereen geschikt te maken. Publieke gebouwen, zoals horecazaken, zijn daarbij cruciaal. Er wordt vaak gedacht dat toegankelijkheid gepaard gaat met dure aanpassingen. Dat hoeft niet zo te zijn. Zolang je er op voorhand bij de aanleg of renovatie grondig over nadenkt. Dat is wat hier bij ‘t Kroonrad gebeurd is. Zo voorkom je dure en complexe aanpassingen achteraf”

Technische info: