Open Vld gaat voor extra zetels in Antwerpen met jonge en diverse lijst gesteund door gevestigde sterkhouders

Het Open Vld regiobestuur provincie Antwerpen keurde de lijsten voor Kamer en Vlaams Parlement goed. De partij zit vol ambitie want ze mikt op een extra zetel in zowel het Vlaams Parlement als de Kamer. Volgens lijsttrekkers Bart Somers en Christian Leysen hebben ze daar een perfecte kandidatenlijst voor: veel jong talent en veel diversiteit, gesteund door gevestigde sterkhouders.

De partij heeft een duidelijke ambitie om te groeien want wil zowel in de Kamer als in het Vlaams Parlement er een zetel bij. In 2014 greep de partij net naast deze zetels. Recenter werd bij de Open Vld uitgeroepen tot verborgen winnaar van de lokale verkiezingen. De partij wil nu die lijn doortrekken bij de verkiezingen in mei.

Lijsttrekkers Christian Leysen en Bart Somers hebben daarvoor de sterkst mogelijke lijst gevormd die tegelijkertijd een goede weerspiegeling is van de samenleving. Naast belangrijke gevestigde sterkhouders ligt de nadruk duidelijk op jong aanstormend talent en diversiteit.

Zoals geweten worden Somers en Leysen respectievelijk op de tweede plaats bijgestaan onderneemster Sihame El Kaouakibi (33), bekend van Let’s Go Urban, en Grobbendonks burgemeester en ingenieur Marianne Verhaert (34).

Op de Vlaamse lijst vinden we vervolgens Vlaams Parlementslid en klimaatexpert Willem-Frederik Schiltz (39) op de derde plaats. Op plaats vier staat de populaire burgemeester van Merksplas en huidig Kamerlid Frank Wilrycx (53). Zelfa Madhloum (29), een onderneemster uit Puurs van Irakese afkomst, vervolledigt de Vlaamse top vijf. Ze maakte samen met Rudi Vranckx de Canvasreportage “Tussen Schelde en Tigris”.

De top vijf van de federale Kamerlijst kleurt, op lijsttrekker Christian Leysen zelf na, helemaal jong en vrouwelijk. Na Verhaert op plaats 2 volgt Lieselotte Thys (30) op plaats 3. Thys is directeur van de socio-culturele organisatie van Liberale Vrouwen. Fabienne Blavier (40), gemeenteraadsvoorzitter in Mechelen, neemt de vierde plaats voor haar rekening. De top vijf wordt vervolledigd met Alexandra D’Archambeau (27), districtsraadslid in Wilrijk.

Bij de duwers vinden we vooral ervaring met twee oud-ministers en stemmenkanonnen. Zo zal Marleen Vanderpoorten (65), schepen in Lier, de Vlaamse lijst duwen. Kapels burgemeester Dirk van Mechelen (62) de Kamerlijst duwen.

Bij de opvolgers vinden we dan weer op de Vlaamse lijst Tom Ongena (43), fractieleider in Sint-Katelijne Waver, op de eerste plaats. Zijn federale evenknie is Koen Helsen (57), voormalig gedeputeerde en vandaag schepen in Kapellen.

Bart Somers en Christian Leysen: “We zijn enorm blij dat we zo’n sterke lijsten hebben kunnen maken. Het zijn stuk voor stuk doeners die de dingen willen vastpakken. Met deze kandidaten gaan we voluit voor extra zetels. Zo kunnen we het werk verder zetten en kan ons land ook morgen weer vooruit gaan.”