Patrick Dewael waarschuwt : EU is geen cashmachine voor lidstaten zonder respect voor de Europese rechtsregels

Patrick Dewael (Open Vld) waarschuwt: EU is geen cashmachine voor lidstaten zonder respect voor de Europese rechtsregels

De scheiding der machten is een essentieel principe in de Europese Unie. Rechters oordelen in alle onafhankelijkheid. In Polen is dat echter niet vanzelfsprekend. Dissidente rechters die het aandurven om tegen het regime in te gaan worden geconfronteerd met tuchtsancties of zelfs ontslag. Het is dan ook opvallend dat de voorzitster van de Europese commissie vandaag naar Polen gaat met de blijde boodschap dat het land uitzicht krijgt op 36 miljard EUR in het kader van het door het land ingediend corona herstelplan.

Echte hervormingen noodzakelijk

Open Vld-Kamerlid Patrick Dewael kwam donderdag over de kwestie tussen tijdens het vragenuurtje en vroeg naar het standpunt van ons land. “Een lidstaat die fundamentele rechtsprincipes naast zich neerlegt, dat is geen bagatel. De koerswijziging die Polen net nu schijnbaar vooropstelt om de onafhankelijkheid van rechters te garanderen is op vandaag nog bijzonder pril én niet afdoende. Opsmukwerk volstaat niet, Polen zal moeten aantonen dat er ook echte veranderingen worden doorgevoerd. Dat het geen evidentie is om Polen op dit ogenblik tegemoet te komen, bewijst de verdeeldheid binnen de Europese Commissie. Laat ons dan ook maar eerst zien alvorens te geloven. De EU is een unie van waarden, geen cashmachine: aan de toekenning van Europese middelen zijn voorwaarden gekoppeld en die moeten worden nagekomen.”

Geen compromissen

Over grondrechten en vrijheden mogen we geen compromissen sluiten. “Ik ben dan ook tevreden met het standpunt van Premier De Croo dat België in de schoot van de Europese Raad nauw zal toezien of de voorwaarden daadwerkelijk vervuld zijn. Voor mij is het duidelijk: Europese steun was in het verleden niet vrijblijvend, is dat op vandaag ook niet en zal dat in de toekomst ook niet zijn. Een minimaal respect voor ons rechtssysteem is fundamenteel”, aldus nog Dewael.