Tom Ongena vraagt taskforce Van Hool om getroffen werknemers en regio te helpen

Nu een faillissement meer en meer realiteit lijkt te worden vraagt Open Vld-voorzitter Tom Ongena dat de Vlaamse regering een taskforce Van Hool opricht om zowel de getroffen werknemers als de hele regio te ondersteunen. “De gevolgen van een faillissement reiken verder dan enkel de werknemers bij Van Hool zelf. Ook tientallen toeleveranciers in de regio worden getroffen. Daarom moet er naar analogie met Ford Genk een taskforce komen met alle betrokkenen om de impact voor de regio te milderen.”

Welk scenario uiteindelijk gekozen wordt, het is nu al zeker dat heel wat werknemers bij Van Hool hun job zullen verliezen. Daarom moet er in de eerste plaats snel een tewerkstellingscel komen waarbij de VDAB, samen met andere partners, de getroffen werknemers meteen helpt in hun zoektocht naar een nieuwe job. “Die jobs zijn er. Voka liet al weten dat er zich 251 bedrijven in de regio hebben gemeld die op zoek zijn naar technisch en ander personeel, samen goed voor 1.100 vacatures. Het komt er dus op aan om snel te schakelen en de ontslagen werknemers te begeleiden naar die openstaande jobs,” zegt Ongena.

Maar er moet volgens hem meer gebeuren. Het faillissement zal ook een impact hebben op de hele regio. “Van Hool is een icoon in de regio. Niet alleen is het zelf een grote werkgever, het zorgt onrechtstreeks voor heel veel jobs bij toeleveranciers waarvan vele zich in de buurt hebben gevestigd. Het faillissement kan dus de hele regio economisch ontwrichten,” zegt Ongena.

Daarom vraagt Ongena dat de Vlaamse regering een taskforce Van Hool samenroept, waarin naast leden van de regering ook de sociale partners, de betrokken burgemeesters en experten zetelen. Doel moet zijn om de impact van het faillissement op de regio in kaart te brengen en maatregelen te nemen om die impact te milderen. Ongena verwijst daarbij naar de sluiting van Ford Genk in 2012. “Dat had ook een enorme impact op de regio. Er zijn toen heel wat maatregelen genomen die de economische toekomst van de getroffen regio hebben verzekerd. Dat moet ook hier gebeuren. De regio Mechelen-Kempen doet het economisch uitstekend. Er zijn dus heel wat mogelijkheden. Maar we moeten die wel volop benutten.”