Vlaams Parlement wil handelskernen versterken

Maar liefst 1 op de 10 winkelpanden in Vlaanderen staat leeg. Dit zet de leefbaarheid van de handelskernen onder druk. We willen dat onze stads- en dorpskernen heropleven tot een gezellige plaats waar mensen elkaar ontmoeten, werken, wonen, winkelen en zich ontspannen. In de Commissie Economie van het Vlaams Parlement werden hieromtrent hoorzittingen georganiseerd met zowel experten als de sector zelf. Het resultaat is een
33-punten tellende resolutie met aanbevelingen aan de Vlaamse Regering. Levendige handelskernen en een aantrekkelijk en nabij aanbod van winkels, horeca en diensten; dat komt er immers niet zomaar.

Vlaams Parlementslid en schepen voor lokale economie in Diest Maurits Vande Reyde (Open Vld) vindt eerlijke spelregels belangrijk. De resolutie roept bijvoorbeeld op om de wetgeving rond zogenaamde ‘dropshipping’ te versterken. Dat is de alsmaar stijgende verkoop – via sociale media en platformen als AliBaba – van producten die nauwelijks aan regelgeving gebonden zijn.

“Het was voor de coronacrisis al heel moeilijk voor lokale winkels, want de concurrentie zit nu wereldwijd. Niemand vraagt echter om bedrijven als Bol.com te verbieden. Ook lokale winkels omarmen de nieuwe
e-commercemogelijkheden. Maar er moeten wel gelijke spelregels zijn voor iedereen. Nu zijn er zogenaamde ‘dropshippers’ die producten van onveilige en slechte kwaliteit importeren uit China en hier via sociale media verkopen. Ze hebben geen adres, zijn niet aansprakelijk en dumpen zoveel mogelijk producten om op korte tijd hun winst te maximaliseren. Lokale winkels die hetzelfde doen zouden meteen gesloten worden. Met deze resolutie vragen we om dringend te zorgen voor gelijke spelregels voor iedereen, of je nu online of via een winkel verkoopt”, aldus Vande Reyde.